کد خبر: 928010
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
مریم زاهدی
مراكز ترك اعتياد همچنان محل ترديدند. درآمد خوب اين مراكز موجب‌شده تا بسياري از پزشكان عمومي در مطب بنشينند و ويزيت بيماران مبتلا به سرماخوردگي و آنفلوآنزا را رها کنند و براي تأسيس مراكز ترك اعتياد يا همان متادون درماني پيش‌قدم شوند. اما با تمام اينها سال‌هاست بخشي از متادون‌هايي كه بايد در اين مراكز به معتادان متقاضي ترك داده شود، در بازار سياه خريد و فروش مي‌شود و اين خودش پرونده جداگانه‌اي براي اعتياد باز كرده است.
نكته قابل توجه اين است كه متادون يا داروهايي مشابه داروهاي كاهش آسيب هستند و به عنوان داروي ترك نيستند و قرار است، جايگزين داروهايي با عوارض بيشتر مثل كراك يا هروئين شوند تا از حالت‌هاي ناخوشايند خماري اين افراد كاسته شود. بايد بعد از مدتي متادون كاهش پيدا كند و به جايي برسد كه اين دارو هم قطع شود، اما آمارهاي واقعي نشان نمي‌دهد كه اين پروسه و روند به طور كامل اجرايي شده باشد.
محمدحسين قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس هم پيش از اين گفته بود: «كلينيك‌هاي ترك اعتياد به دليل نداشتن برنامه مشخص درماني و نبود نظارت دقيق بر فعاليت آنها به بازار متادون‌تراپي تبديل شده‌اند.‌» بنا به تأكيد وي، در كلينيك‌هاي ترك اعتياد رانت‌هاي زيادي وجود دارد و برخي از مسئولان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي بين چهار تا پنج مركز ترك اعتياد در اختيار دارند كه اين رانت‌ها نمي‌گذارد، درمان به صورت معمول و استاندارد در اين مراكز در اختيار مردم باشد. بر اساس همين رانتهاست كه مي‌توان رد پاي متادوني كه بنا هم نيست، درمان‌كننده اعتياد باشد را در ناصرخسرو و بازار سياه دارو پيدا كرد.
به گفته اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس از آنجا كه فروش دارو در بازار آزاد درآمد بسيار بالايي دارد، باعث شده تا برخي افراد با استفاده از رانت، كلينيك ترك اعتياد افتتاح كنند و درصورتي كه هيچ بيماري ندارند با سوءاستفاده از شرايط با فروش آزاد داروهاي خود درآمد كلاني به جيب بزنند. اين در حالي است كه طبق دستورالعمل مربوط به تأسيس كلينيك، افرادي كه مي‌خواهند در اين زمينه فعاليت كنند، بايد در مراكز دولتي مشغول به كار نباشند. درحالي كه خيلي از اين افراد در جاهاي ديگر مشغول به فعاليت هستند.
با اين همه راه‌حل وزارت بهداشت براي جلوگيري از نشت متادون در بازار سياه، عرضه آن هم در داروخانه‌هاست نه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي؛ ‌اين در حالي است كه عرضه داروخانه‌ها همين حالا هم اغلب به راحتي داروهايي كه عرضه آنها منوط به نسخه پزشك است را با كمي پول بيشتر به متقاضيان مي‌فروشند. از سوي ديگر براي پزشكاني كه مراكز ترك اعتياد دارند و از قضا روابط پنهان و آشكاري با مسئولان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي هم دارند، كار سختي نيست كه بخواهند متادون را از داروخانه تهيه كنند و در بازار آزاد عرضه! با توجه به شيوه خاص توزيع متادون كشف راه‌هاي نشت آن به بازار سياه كار سختي نيست، اگر عزمي بر اجراي آن وجود داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار